Oksennus-ripulitaudin hoito

Äkillinen oksennus-ripulitauti on koirilla yleinen sairaus. Yleisimpiä syitä sairastumiseen on sopimaton /pilaantunut ruoka, äkilliset muutokset ruokavaliossa, tarttuvat taudit ja etenkin pennuilla sisäloiset.

Vatsatautisen lemmikin elimistön suola- ja nestetasapaino järkkyy. Nestehukka on vaarallista. Riittävästä nesteensaannista on huolehdittava. Koiran ja kissan nestetarve on n. 0,5 dl/kg /vrk eli 10kg:n koiran nestetarve on n. 5 dl. Jos koira oksentaa, pidetään se lyhyellä paastolla (6-8 tuntia). Koiranpentuja ja kissoja ei paastoteta. Paaston aikana tulee olla vettä tarjolla. Myös elektrolyyttiliuosta voi tarjota esim. Aptus Nutrisal, Royal Canin Rehydration Support.

Oksentavan ja ripuloivan lemmikin ruoansulatuskanava tarvitsee aikaa rauhoittumiseen. Lemmikki täytyy pitää levossa ja ruoan tulee olla helposti sulavaa. Ruoka ja juoma annetaan pienissä erissä. Suolistonhoitoon tarkoitettuja erikoisruokia voi ostaa klinikalta esim. Hill’s i/d, Royal Canin Intestinal tai tehdä itse seosta, jossa on 3 osaa keitettyä riisiä ja 1 osa rasvatonta keitettyä lihaa tai kalaa tms. Rasvaista lihaa, sisäelimiä, luita ja muuta huonosti sulavaa ei saa antaa, kunnes vatsa on kunnossa. Suoliston hoitoon tarkoitettuja ravintolisiä kuten maitohappobakteerivalmisteita ja suolistoprobiootteja on hyvä käyttää suolistobakteerikannan normalisoimiseksi, esim. Aptus Tehobakt, Promax, Canikur, Enteromicro. Kun vatsa on rauhoittunut, siirrytään normaaliin ruokavalioon vähitellen asteittain noin viikon kuluessa.

Yleensä sairaus paranee kotihoidolla, mutta jos lemmikki ei suostu juomaan, on nuutunut, kuumeinen (yli 39°C) , oksentaa rajusti tai oksennuksessa tai ripulissa on runsaasti verta on syytä ottaa yhteyttä eläinlääkäriin. Samoin jos kotihoidolla oireet eivät ala helpottaa 1- 2 pv:ssä, on syytä ottaa eläinlääkäriin yhteyttä.